Το πρότζεκτ “Ligne Bleue” (“Μπλε γραμμή”) ξεκίνησε το 2020 στη γαλλική πόλη Λυών, δίνοντας τη δυνατότητα σε άτομα με νευροαναπτυξιακές διαταραχές να συμβάλλουν στη βελτίωση της προσβασιμότητας των τοπικών δημόσιων συγκοινωνιών.

Μέρος του πρότζεκτ, η δοκιμή “Ligne Bleue Lyon”, στην οποία συμμετείχαν άτομα που σχετίζονταν άμεσα με τον αυτισμό, αντιπροσωπεύοντας έξι οργανώσεις που δραστηριοποιούνται για τον ίδιο σκοπό, τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών στις δημόσιες συγκοινωνιές της Λυών, με συμμετοχικό τρόπο, για όλους.

Αποτέλεσμα της δοκιμής, η οποία στηρίχτηκε τόσο από τη γαλλική κυβέρνηση όσο και από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς (Keolis Lyon, Sytral, SNCF Gares & Connexions, Les Traducteurs) είναι η “Μπλε γραμμή” για τη διευκόλυνση επιβατών με αυτισμό, νοητική υστέρηση αλλά και κάθε εμποδιζόμενου ατόμου (έγκυες, νέες μαμάδες, μικρά παιδιά, ηλικιωμένοι), η οποία εγκαινιάστηκε πριν λίγες ημέρες (22 Οκτωβρίου) στον σταθμό Brotteaux και σε τμήμα του σταθμού Perrache, στο Μετρό της Λυών.

Η “Μπλε γραμμή” περιλαμβάνει νέα σήμανση με εικονογράμματα που απεικονίζουν τις δύο κατευθύνσεις των συρμών.

Για παράδειγμα, οι δύο πύργοι απεικονίζουν την εμπορική, πολυσύχναστη περιοχή Part Dieu.

Άλλες ρυθμίσεις, είναι ο μπλε φωτισμός (στο χρώμα που αντιπροσωπεύει τον αυτισμό) που χρησιμοποιείται πιο απαλός στα πάνελ με τις πληροφορίες καθώς και τα σημάδια στο έδαφος που καθορίζουν την κατεύθυνση ανόδου και καθόδου των σκαλοπατιών.

Οι έξοδοι έχουν αρίθμηση, ενώ υπάρχει χώρος ηρεμίας για τους επιβάτες που νιώθουν ότι έχουν στρεσαριστεί, όπου μπορούν να πάνε σε περίπτωση συνωστισμού.

Επιπλέον, υπάρχει δυνατότητα κράτησης θέσεων στις πλατφόρμες των σταθμών.

“Μερικές φορές χάνομαι. Όταν φεύγω από έναν σταθμό και βλέπω τον προορισμό όπου θέλω να πάω να αναπαρίσταται, με καθησυχάζει”, δηλώνει ο Charles, ο οποίος έχει σύνδρομο Asperger και συμμετείχε πριν δύο χρόνια μαζί με άλλα άτομα με διαταραχή αυτιστικού φάσματος και νοητική υστέρηση, ηλικίας 16-56 ετών, σε διερευνητικές διαδρομές στο Μετρό της Λυών.

“Υπάρχει ένα ζήτημα αισθητηριακής υπερευαισθησίας για τα άτομα με αυτισμό” εξηγεί ο Jean Mathy, ένας από τους εμπνευστές του πρότζεκτ.

Οι δυσκολίες προσαρμογής που αντιμετώπισαν οι συγκεκριμένοι επιβάτες με στη διάρκεια των διαδρομών οδήγησαν στις ανακατασκευές των σταθμών, συνοδευόμενες από ψηφιακή εφαρμογή που εξηγεί στους χρήστες πώς να αγοράσουν ένα εισιτήριο ή να περάσουν από την πύλη εισόδου/εξόδου.

Μια ακόμη καινοτομία είναι το εισιτήριο σε θήκη (porte ticket) που επιτρέπει στον επιβάτη να διαχωρίσει αυτό που μόλις ακύρωσε από όσα απομένουν να χρησιμοποιηθούν, αποφεύγοντας το άγχος να μπερδευτεί.

Πηγές: Handicap.fr, Noetic Bees